Epiloog

30 december 2023 - Estepona, Spanje

Ik ben nu thuis , opgehaald op Malaga airport met een grote lieve glimlach. De terugreis was lang, van Ushuaia naar Buenos Aires. Waar ik nog een nacht uit ben gegaan in de wijk Palermo, heel hip en vol met hippe barretjes en eettentjes. Lang op een terras gezeten en vervolgen een steak gaan eten. De volgende dag een taxi genomen naar het vliegveld met een vrouwelijke chauffeur die veel vertelde over de slechte economie en de stijging van de voedselprijzen. Een kilo tomaten kost 5.000 peso (5 euro) en er zijn in Buenos Aires grote protesten tegen de buitenlandse goedkope arbeidskrachten uit Bolivia en Peru. Protesteren doen ze door op hun balkon op potten en pannen de slaan. Ik had nog 30.000 peso's in mijn portemonnee bij aankomst op het vliegveld en de taxirit was 17.000. Ik heb 30.000 betaald en ben nog nooit zo vriendelijk bedankt in mijn leven.

Dit was een eenmalige ervaring maar wel een hele mooie. De service op de boot was uitmuntend, alles mocht niets was teveel. Het was een all inclusieve en alhoewel ik nooit een bloody Mary voor mijn ontbijt genomen heb, heb ik toch heel veel gedronken dat ik anders niet drink. De uitstappen twee dagelijks waren perfect georganiseerd, makkelijk met dinghy aan land en weer terug naar de boot, versnapering, borrelen en eten. Zowel het ala carte restaurant als het buffet restaurant waren goed. Na een paar dagen zat ik in een groep borrelaars en eters die veel samen deden. Spijt heb dat ik niet ben gaan kajakken want die hebben heel dicht op de walvissen gezeten en die zwommen zelfs onder de kajaks door. Ik had me niet opgegeven omdat zeekajak ervaring gevraagd was maar op vlakke zee zonder wind in de zon met kajakken walvissen bezoek, die heb ik gemist. Vooral mooie indrukken van gletsjers, ijsbergen, ijsschotsen, ijsmuren ijsplateaus, het afkalven van de gletsjers,  het speciale licht, het niemandsland. Antarctica is voor 99,6 procent bedekt met ijs. Er ligt 30 miljoen kubieke kilometer ijs, ofwel 90 procent van alle ijs op onze planeet. Nog meer superlatieven: op Antarctica vind je 70 procent van alle zoet water (ingevroren weliswaar) van de wereld. We zijn nog twee cruiseschepen tegen gekomen, waaronder de Seabourne.

De overtocht op de Drake Passage tussen Antarctica en Argentinië is afgevinkt, op de heenreis de Drake Lake, op de terugreis de Drake Shake. Ik heb ervan genoten.

Om het in dezelfde sfeer af te sluiten ben ik teruggevlogen met de Airbus A350-900 van Iberia, ik heb een film gekeken en gegeten en werd na het ontbijt wakker. Goede service en een goed bed maar vooral nauwelijks geluid. Hierbij vergeleken is de  Boeing 787 bijna een nachtmerrie.

Al om al een prachtreis gehad, dank voor het meelezen en het bekijken van de foto's en de video. Ik heb duizend mooie foto's gemaakt maar de werkelijkheid is beter.

Ik heb ongeveer  28.834 km afgelegd.

1. Stans:
    30 december 2023
    Ha Hans, alle verhalen van jou gelezen. Echt mooi! Ook het laatste reisverhaal.
    Je zult nog lang nagenieten van deze prachtige reis. Fijn dat je weer thuis bent 🥰
  2. Gé Stockermans:
    Hoi Hans, super reis.
    Fijn dat je weer veilig thuis bent.
    Kijk uit naar je verhalen !
    Tot binnenkort.
  3. Gerda:
    30 december 2023
    Dank dat je ons heb mee laten genieten van je prachtige reis en welkom thuis 😀
  4. Frank:
    Heerlijk meegenoten Hans!
  5. Marc & Constans:
    30 december 2023
    Hans Super bedankt voor het meebeleven van jouw avontuur. In een woord te gek.
    Bedankt ook voor de nuttige wetenswaardigheden..we zijn weer een stuk wijzer geworden.
    Doen we dunnetjes over met een borrel / hapje .
    Adios .
  6. Nicolette: