Wind en golven

27 december 2023 - Nueva Island, Chili

De hele Drake passage was erg onrustig, tot windkracht 10 met golven tot 7 meter En hoewel de boot gebouwd is speciaal voor deze trip en stabilisatoren heeft, beweegt het toch behoorlijk. Veel passagiers hebben er last van en lopen kan alleen als je de leuning zoveel mogelijk vast kan houden. Glazen borden schuiven van tafel af en je ziet wel eens iemand vallen.  Ik heb veel naar de zee zitten kijken en ben even op de brug van de boot geweest. Heel grappig voor de wind en  golf verwachting gebruike ze de app Windy.com mede omdat Navtex niet werkt op Antarctica. Verder is alles geautomatiseerd en de papieren kaar, passer en potlood worden ook nog gebruikt. We hebben 140.000 kilo diesel verbruikt en 8.000 eieren. Verder zal ik jullie de getallen besparen, zeker over het aantal legen flessen. Ik heb met mijn Primatour, heerlijk geslapen en heb nergens last van gehad. Ik had wel alles wat los zit weggestopt in mijn rugzak en de kastdeur vast gezet met een kleerhanger etc. Nergens van wakker geworden. Vanavond komen we aan in Ushuaia en inmiddels zijn de golven nog maar 1 meter hoog. We wachten nu op de de loods om de baai en de Beagle Passage in te gaan en door te varen naar Ushaia te varen, het einde van de zeereis. Vannacht slapen we nog op de boot en morgen aan land terug naar Buenos Aires voor een nacht en dan terug naar huis. Erg mooie indrukken opgedaan. Het licht de walvissen, vogels, pinguïns, het ijs, de stilte, de natuur. Erg tevreden over de boot en de service, de mensen aan boord. Leuk om makkelijk met alle passagiers(188) te praten. En een bemanning (158) die alles heeft gedaan om de reis en de uitstappen perfect te laten verlopen. Ik ben geen cruise fanaat geworden, maar voor deze reis was het perfect. En ik heb de Drake Shake gehad zonder zeeziekte.

1. Gé Stockermans:
    27 december 2023
    Hoi Hans. Grappig ook Windy daar.?!
    Net als in Estepona.
  2. Frank:
    28 december 2023
    Genoten Hans, mooie foto’s - ik zet m op m’n shortlist :-)
  3. Marc & Constans:
    28 december 2023
    Hans wij hebben ontzettend genoten van jouw avontuur, erg leuk om het dagelijks te volgen,alsof we erbij waren.
    Maar ook de technische gegevens was leuk om te lezen.140.000 ltr diesel.zal wel rode diesel zijn neem ik aan.en mega veel eieren pp .maar daar heb je windy ook voor .!!
    Goede reis /vlucht terug .en we spreken je graag weer in estepona onder het genot van,🍷
  4. Patricia:
    30 december 2023
    Het was leuk om je verhalen te lezen en de foto’s waren heel mooi.